Obálková metoda je forma aukce, kde kupující vloží svou cenovou nabídku do obálky (od toho taky ten název) a ta je spolu s ostatními za předem určených podmínek otevřena a vyhodnocena.
Probíhá to tak, že svou cenovou nabídku napíšete na předem připravený formulář a vložíte do obálky tak aby částka nebyla vidět. Zašlete nebo odnesete na místo, kde se aukce koná. Tato nabídka musí být doručena v termínu, jinak je neplatná. V den aukce se obálky otevřou a vyhodnotí.
Obálková metoda má několik nevýhod.
Jednou z nich je aukce vyhlášena na jedno kolo. Máte tedy jediný pokus nemovitost získat. Zde vzniká obava, zda vámi nabízená cena není moc vysoká či nízká. A pak následuje zklamání, že aukci vyhrál někdo jiný a byť jen o minimální částku, kterou byste bývali dorovnali a přidali i něco navíc. Bohužel další možnost není.
Obálková metoda může probíhat i na několik kol. Zde se dle podmínek aukce vybere několik nejvyšších nabídek a tito účastníci mohou učinit novou nabídku. Začne kolečko posílání dopisů o možnosti učinit další podání, odpovědí s nabízenou částkou a opětovné vyhodnocení. Tento systém více kol může trvat i několik týdnů.
Blokujete si tak peníze připravené na nákup, který se ani nemusí uskutečnit. Přitom v tomto období se může objevit jiná zajímavá nemovitost, která by splňovala vaše požadavky.
Další nevýhodou je, že při obálkové metodě se nemusíte dozvědět vítěznou cenu. Což je frustrující a neuděláte si ani představu za kolik se obdobné nemovitosti prodávají.
V obálce nikdo nenabídne svou maximální nejvyšší nabídku z obav, aby tzv. nepřestřelil. Přece jen se každý snaží koupit co nejlevněji. Z podstaty, že nikdo nenabídne nejvyšší cenu na první pokus a ani v dalším kole, nemusí být pro majitele vysoutěžena nejvyšší cena, čímž není splněn účel, proč se aukce konala.
Další otázkou je důvěryhodnost zprostředkovatelů aukce – opravdu nikdo s obálkami nemanipuloval? Opravdu zůstaly zalepené až do oficiálního otevírání?
Elektronické aukce jsou předem vyhlášeny na určitý termín a v tom se i uskuteční. Účastníci okamžitě vidí jaká je aktuální cena i nabídky konkurenčních zájemců a mohou na to reagovat. Mají čas rozhodnout se, zda je cena ještě přijatelná a přihodí či zda už je to moc a od aukce odstoupí.
Elektronické aukce jsou transparentní a kultivovaný postup jak získat nejvyšší nabídku pro prodávajícího, při zachování svobody volby pro kupujícího.
Jiří Sukdol
manažer projektu e-aukcerealit.cz